Article: PDF
DOI: 10.51762/1FK-2021-26-03-14
Аннотация: Тесная связь интернационализации и востребованности выпускников университета все больше рассматривается не как желаемый ориентир, а в качестве стратегической линии в работе вуза. Эта транснациональная перспектива стала даже более значимой в период серьезных испытаний для традиционных способов работы и организации процесса обучения, что глубоко затрагивает профессию преподавателя. Данная статья охватывает тему будущей роли преподавателей, в частности представляя проект, реализующийся в 2020–2023 гг. под названием Преподаватели английского языка для будущей Европы / Teachers of English for Future Europe (TEFE). В основе своей проект рассматривается с точки зрения прикладной лингвистики и имеет дело с соответствующей терминологией, а также ориентирует данное исследование на получение практически значимых результатов. Представляя идею проекта, его методологию и планируемые результаты, авторы в статье утверждают, что происходит смещение фокуса международных обменов с развития иноязычной компетенции преподавателей английского языка на более комплексное, практико-ориентированное профессиональное образование. Особенно выделяется направление деятельности, связанное с трансформацией традиционной среды обучения за счет включения компонента по получению международного опыта взаимодействия – будь он физический, смешанный или исключительно дистанционный – в программы обучения будущих преподавателей английского языка. Методология проекта TEFE включает в себя пересмотр взгляда на подготовку учителя английского языка с точки зрения лингвистов, методистов, студентов – будущих педагогов и их наставников, и в основе лежит деятельностный подход. В качестве отчета по реализации проекта TEFE приводятся эмпирические данные процесса обучения и рефлексивного анализа как ключевые стимулы, ведущие к получению четырех главных результатов проекта: интернационализация практики преподавания, международные навыки трудоустройства, онлайн-инструментарий оценивания и диагностики, коммуникативные стратегии на платформе TEFE COIL (collaborative online international learning / совместное онлайн международное обучение). Также создан кейс в поддержку использования как существующих, так и вновь появляющихся технологий для создания платформ сотрудничества, постоянного обучения и саморазвития как неотъемлемой части любого пакета по интернационализации. Ресурсы, произведенные в результате реализации проекта, полезны для вузов, готовящих будущих преподавателей английского языка, т. е. на их основе можно эффективно подготовить будущих учителей к международной мобильности.
Ключевые слова: Высшее образование; педагогическое образование; обучение английскому языку; интернационализация; мобильность; востребованность выпускников; проект TEFE.

Для цитирования:

Лохрова, Е. Интернационализация как стратегия подготовки будущих преподавателей английского языка / Е. Лохрова, А. Проскова // Филологический класс. – 2021. – Том 26 ⋅ №3. – С. 166-177. DOI 10.51762/1FK-2021-26-03-14.

For citation

Lohrová, H., Prošková, A. (2021). Internationalisation as a Strategy of Educating Future Teachers of English. In Philological Class. 2021. Том 26 ⋅ №3. P. 166-177. DOI 10.51762/1FK-2021-26-03-14.

Об авторе (авторах) :

Лохрова Е.

Университет Южной Богемии (Чешские Будейовицы, Чехия)

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0744-8735

Проскова А.

Университет Южной Богемии (Чешские Будейовицы, Чехия)

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2880-3094

Сроки публикации:

Дата поступления: 11.10.2021; дата публикации: 29.10.2021.

Список литературы:

ACTFL / CAEP Program Standards for the Preparation of Foreign Language Teachers. American Council on the Teaching of Foreign Languages. (2015). URL: https://www.actfl.org/sites/default/files/caep/ACTFLCAEPStandards2013_ v2015.pdf (mode of access: 13.08.2021).

AITLS. Australian Professional Standards for Teachers. Australian Institute for Teaching and School Leadership. VIC. (2018). URL: https://www.aitsl.edu.au/docs/default-source/national-policy-framework/australian-professionalstandards-for-teachers.pdf (mode of access: 25.08.2021).

Bosio, E. (2019). The Need for Values-Based University Curriculum. In University World News. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=2019092415204357&fbclid=IwAR1Gr6P7h1wfoUgzU1XauTzbOKigCFrfyVZaRq5tjYk6nxjyqTfuFD_bIo (mode of access: 25.08.2021).

Bowles, H., Murphy, A. C. (Eds.). (2020). English-Medium Instruction and the Internationalization of Universities. Cham, Palgrave Macmillan. British Council. (2015). Continuing Professional Development (CPD) Framework for Teachers. London. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/CPD_framework_for_teachers_WEB.PDF (mode of access: 23.08.2021).

British Council. (2017). Continuing Professional Development (CPD) Framework for Teacher Educators. London. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/teacher_educator_framework_final_webv1_0.pdf (mode of access: 17.08.2021).

Cameron, D., Fraser, E., Harvey, P., Rampton, M. B. H. and Richardson, K. (1992). Researching Language: Issues of Power and Method. London, Routledge.

Carr, W. and Kemmis, S. (1986). Becoming Critical: Education, Knowledge and Action Research. London, Falmer Press.

Council of Europe. (2012). A Framework of Reference for Pluralistic Approaches (FREPA). Graz. URL: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECMl-resources/CARAP-EN.pdf (mode of access: 12.08.2021).

CTE. The Employability Skills Framework. (2015). USA, PCRN CTE. URL: https://cte.ed.gov/initiatives/ employability-skills-framework (mode of access: 10.08.2021).

Department of Education and Training. (2004). Competency Framework for Teachers. The Government of Western Australia. Department of Education and Training. URL: https://www.education.wa.edu.au/dl/ojlqqk2 (mode of access: 23.08.2021).

The Eaquals Framework for Language Teacher Training and Development. Evaluation and Accreditation of Quality in Language Services (Eaquals). (2016). London. URL: https://www.eaquals.org/our-expertise/teacher-development/ the-eaquals-framework-for-teacher-training-and-development/ (mode of access: 15.08.2021).

ECML Council of Europe. (2007). European Portfolio for Student Teachers of Languages – EPOSTL. European Centre for Modern Languages of the Council of Europe. Graz. URL: http://archive.ecml.at/mtp2/fte/pdf/c3_epostl_e.pdf (mode of access: 11.08.2021). Education and Training Monitor 2020. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/92c621ce2494-11eb-9d7e-01aa75ed71a1 (mode of access: 10.07.2021).

European Commission. (2010). Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications. URL: http://www.pef.uni-lj.si/bologna/dokumenti/eu-common-principles.pdf (mode of access: 09.08.2021).

European Commission. (2012). Supporting Teacher Competence Development for Better Learning Outcomes. URL: https://ec.europa.eu/assets/eac/education/experts-groups/2011-2013/teacher/teachercomp_en.pdf (mode of access: 01.08.2021).

European Commission. (2016). European Skills Agenda. European Commission, Employment, Social Affairs and Inclusion. URL: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en (mode of access: 11.08.2021).

European Commission. (2021). European Skills Agenda for Sustainable Competitiveness, Social Fairness and Resilience. URL: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=89&furtherNews=yes&newsId=9723 (mode of access: 09.08.2021).

Fakunle, O. and Yuen Chan, B. T. (2021) The Podcast: Rethinking the Internationalisation of Higher Education. How Should International Study Evolve Post-Pandemic in Order to Extend the Benefits of Higher Education to Every Corner of the Globe? In The Campus. URL: THE Podcast: Rethinking the internationalisation of higher education | THE Campus Learn, Share, Connect (timeshighereducation.com) (mode of access: 28.08.2021).

Hager, P. and Holland, S. (Eds.). (2007). Graduate Attributes, Learning and Employability. Dordrecht, Springer.

Johnson, K. W. (2021). Business and Management Internships: Improving Employability through Experiential Learning. London, New York, Routledge.

Kawana, W. J. (2021). Business and Management Internships: Improving Employability through Experiential Learning. Oxon, Routledge.

Kelly, M., Grenfell, M. (2004). European Profile for Language Teacher Education. University of Southampton. Southampton. URL: http://docenti.unimc.it/antonella.pascali/teaching/2019/21160/files/european-profile-forlanguage-teacher-education (mode of access: 26.08.2021).

Knight, P. and Yorke, M. (2004). Learning, Curriculum and Employability in Higher Education. London, New York, Routledge. Koster, B. & Dengerink, J. (2008).

Professional Standards for Teacher Educators: How to Deal with Complexity, Ownership and Function. Experiences from the Netherlands. In European Journal of Teacher Education. No. 31, pp. 135–149.

Lorber, B. and Pram, S. (2020). “Post-Covid, Internationalisation Must Be More Flexible”. In The Times Higher Education. URL: Post-Covid, internationalisation must be more flexible | Times Higher Education (THE) (mode of access: 20.08.2021).

Muscatelli, A. and Gleason, N. (2021). The Podcast: Student Employability Post-Pandemic. How Can Universities Prepare Students for a Post-Covid Workplace? In Times Higher.

Preparing Our Youth for an Inclusive and Sustainable World: OECD PISA Global Competence Framework. (2018). France, OECD. URL: https://www.oecd.org/pisa/Handbook-PISA-2018-Global-Competence.pdf (mode of access: 12.08.2021).

TALIS – The OECD Teaching and Learning International Survey. OECD. (2018). URL: https://www.oecd.org/ education/talis/ (mode of access: 11.08.2021).

Richards, J. C., Rodgers, T. S. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching (Third Edition). Cambridge. Cambridge University Press.

Roberts, C. (2003). “Applied Linguistics Applied”. In Sarangi, S., S. and van Leeuwen, T. (Eds.). Applied linguistics and communities of practice: selected papers from the annual meeting of the British Association for Applied Linguistics, Cardiff University, September 2002. London, New York, British Association for Applied Linguistics, in association with Continuum.

Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. London, Temple Smith. Tasçi, G. (2021). The Impact of COVID-19 on Higher Education: Rethinking Internationalization behind the Iceberg. In International Journal of Curriculum and Instruction. No. 13 (1), pp. 522–536. URL: https://files.eric.ed.gov/ fulltext/EJ1285811.pdf (mode of access: 16.08.2021).

Tomlinson, M., Holmes, L. (Eds.). (2017). Graduate Employability in Context: Theory, Research and Debate. London, Palgrave Macmillan.

UCLES. Cambridge English Teaching Framework. Cambridge Assessment English. (2018). Cambridge. URL: https://www.cambridgeenglish.org/Images/172992-full-level-descriptors-cambridge-english-teachingframework.pdf (mode of access: 15.08.2021).

United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2015). Transforming Our World: the 2030 Agendafor Sustainable Development. URL: https://sdgs.un.org/2030agenda (mode of access: 23.08.2021).

Yorke, M. (2004). Employability And Higher Education: What It Is – and What It Is Not. York, Higher Education Academy.