Article: PDF
DOI: 10.26170/2071-2405-2024-29-3-174-184
Abstract: The aim of the article is to explore the graphic novel of the French writer and painter Bettina Egger Moscow Possessed by the Devil: In the Wake of “The Master and Margarita” (Moscou endiablé, sur les traces de Maître et Marguerite, 2013), which has not been translated into Russian, from the point of view of the transformation of Bulgakov’s images in this book. Egger presents the world of Bulgakov’s The Master and Margarita in its intertwining with Moscow of the 2000s, the time of the writer-researcher’s work at the Bulgakov Museum. By comparing the history of Mikhail Bulgakov and the characters of his novel, and Bettina Egger herself, the author of the article examines how the technique of transforming well-known literary images, characteristic of modern literature, is combined with the mythologization of her own personality, the personality of the writer-researcher. Through this connection, the author of the graphic novel not only represents Bulgakov’s universe, but also supplements it with elements of her own biography, which presents to the reader the world of Moscow of the early 20th century in its intertwining with the Moscow reality of the early 21st century. The genre of the graphic novel allows Egger, the author of both the text and the graphic parts, to supplement her text with a visual constituent saliently connecting two worlds and two temporal layers. As a result of the research, the author of the article argues that, taking as a basis the subgenres of the graphic novel – the biographical graphic novel and the auto-fictional graphic novel – Bettina Egger, transforming the images of Bulgakov’s novel The Master and Margarita and connecting them with the history of the people surrounding the writer and with her own history, represents the world of Moscow where the creative constituent allows the painter to overcome temporal limitations and to prove the possibility of the life of a literary work beyond time. The graphic constituent of this novel allows the author to organically connect two worlds – the real world and the fantastic one, the world of the past and the world of the present – and in their intertwining to present the figure of the artist as a timeless image symbolizing the ability for creative activity despite the difficulties encountered on his path of life.
Key words: graphic novel; modern literary process; biographical graphic novel; Mikhail Bulgakov; The Master and Margarita; Bettina Egger; transformation of literary images

Для цитирования:

Прудиус, И. Г. Мир Михаила Булгакова в графическом романе Беттины Эггер «Москва, одержимая дьяволом» / И. Г. Прудиус // Филологический класс. – 2024. – Том 29 ⋅ №3. – С. 174-184. DOI 10.26170/2071-2405-2024-29-3-174-184.

For citation

Prudius, I. G. (2024). Mikhail Bulgakov’s World in Bettina Egger’s Graphic Novel “Moscou Endiablé”. In Philological Class. 2024. Том 29 ⋅ №3. P. 174-184. DOI 10.26170/2071-2405-2024-29-3-174-184.

Об авторе (авторах) :

Прудиус И. Г.
Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева (Красноярск, Россия)
ORCID ID: http://orcid.org/0000-0001-8071-9696
SPIN-код: 2570-7182

Сроки публикации:

Date of receipt: 17.01.2024; date of publication: 30.10.2024

Список литературы:

Айснер, У. Комикс и последовательное искусство / У. Айснер ; пер. с англ. М. Заславского. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2022. – 192 с.
Алимурадов, О. А. Графический роман: вехи эволюции жанра в англоязычной и русскоязычной лингво-культурах. Черты креолизации в текстовом пространстве графического романа как переводчески значимая особенность / О. А. Алимурадов, В. З. Шубитидзе // Филологический аспект. – 2020. – № 09 (65). – С. 54–74.
Баранская, Е. М. Комикс как феномен массовой литературы ХХ–XXI вв. К вопросу об этических принци-пах / Е. М. Баранская // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Фи-лологические науки. – 2023. – Т. 9 (75), № 4. – С. 3–20.
Бахтин, М. М. Избранное. Т. 2. Поэтика Достоевского / М. М. Бахтин. – М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. – 512 с.
Бежан, Е. А. Нарратив «графического романа» в интермедиальном дискурсе современной американской литературы (У. Айснер) / Е. А. Бежан // Записки з романо-германської філології. – 2017. – № 1 (38). – С. 20–27.
Беляев, Д. А. Концепт «супергерой» как локальный вариант модели сверхчеловека в актуальном про-странстве массовой культуры / Д. А. Беляев // Вестник Волгоградского государственного университета. Се-рия 7. Философия. Социология и социальные технологии. – 2013. – № 2 (20). – С. 35–42.
Бояджиева, Л. Ю. Москва булгаковская / Л. Ю. Бояджиева. – М. : АСТ, 2017. – 288 с.
Булгаков, М. А. Мастер и Маргарита / М. А. Булгаков. – М. : Художественная литература, 1988. – 384 с.
Булгакова, Е. С. Дневник Елены Булгаковой / Е. С. Булгакова. – 1990. – URL: https://www. masterandmargarita.eu/estore/pdf/ebru200_elenasergeevna.pdf (дата обращения: 05.01.2024). – Текст : электрон-ный.
Васильева, Э. В. Трансформация готической поэтики в графическом романе-адаптации (на материале графического романа Эми Чу и Су Ли «Кармилла. Первый вампир») / Э. В. Васильева // Сибирский филологи-ческий форум. – 2024. – № 1 (26). – С. 69–79.
Гервасовская, С. Ю. Графический роман в системе комиксовых жанров / С. Ю. Гервасовская // VIA SCIENTIARUM – ДОРОГА ЗНАНИЙ. – 2022. – № 1. – С. 121–126.
Дебренн, М. Образ России во франкоязычных комиксах: к постановке проблемы / М. Дебренн // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2021. – Т. 19, № 4. – С. 167–180. – DOI: 10.25205/1818-7935-2021-19-4-167-180.
Джумайло, О. А. Понятие интермедиальности и его эволюция в современном научном знании / О. А. Джумайло // Верхневолжский филологический вестник. – 2018. – № 4 (15). – С. 58–62.
Дрожжина, О. В. Образ ребенка, скрывающегося от холокоста, в графическом романе Ари Фольмана и Дэвида Полонски «Дневник Анны Франк. Графическая версия» / О. В. Дрожжина // Вестник Рязанского госу-дарственного университета имени С. А. Есенина. – 2023. – № 1 (78). – С. 159–165. – DOI: 10.37724/ RSU.2023.78.1.015.
Дубовицкая, М. А. Американский графический роман: мультимодальность и идентичность / М. А. Дубо-вицкая // Научный диалог. – 2022. – Т. 11, № 3. – С. 228–246. – DOI: 10.24224/2227-1295-2022-11-3-228-246.
Захарова, М. Е. Лубок как явление российской массовой культуры ХIХ века / М. Е. Захарова // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. – 2012. – № 27. – С. 634–637.
Исаева, А. Н. Миксантропические персонажи и их роль в графическом романе М. Этвуд «Ангел-Котоптиц» / А. Н. Исаева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2023. – Т. 16, вып. 8. – С. 2395–2400.
Исаева, О. А. Эволюция стиля ранних графических романов Англии и США / О. А. Исаева // Вестник СПбГИК. – 2016. – № 2 (27). – С. 165–168.
Кожевникова, Е. А. Книжный формат «графический роман» как инструмент управления чтением / Е. А. Кожевникова. – Текст : электронный // Культура: теория и практика. – 2022. – № 2 (47). – URL: https://sciup.org/knizhnyj-format-graficheskij-roman-kak-instrument-upravlenija-chteniem-144162278 (дата обра-щения: 15.09.2024).
Коканина, А. Б. Мифореставрация в графическом романе Н. Геймана «Песочный человек» / А. Б. Кокани-на // Тезисы XLVIII научно-практической конференции студентов «Мир культуры глазами молодых исследова-телей» : сб. тезисов / под. ред. К. А. Мальцева. – Пермь : Пермский государственный институт культуры, 2023. – С. 681–684.
Коларькова, А. В. Комикс как передовое направление развития современной фантастической литерату-ры / А. В. Коларькова. – Текст : электронный // Филология и литературоведение. – 2014. – № 5. – URL: https://philology.snauka.ru/2014/05/815 (дата обращения: 10.09.2024).
Кузнецова, Т. М. Специфика современного американского графического романа как типа креолизован-ного художественного текста / Т. М. Кузнецова // Университет XXI века: научное измерение : материалы науч-ной конференции профессорско-преподавательского состава, аспирантов, магистрантов и соискателей ТГПУ им. Л. Н. Толстого. – Тула : Издательство Тульского государственного педагогического университета им. Л. Н. Толстого, 2011. – С. 187–190.
Кымсук, К.-Ж. Трава / К.-Ж. Кымсук. – СПб. : Бумкнига, 2021. – 480 с.

Максименко, О. И. Адаптация художественного произведения: от романа к комиксу / О. И. Максимен-ко // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. – 2016. – № 2. – С. 111–116.
Максимова, В. П. Роль вербально-визуальной метафоры в графическом романе / В. П. Максимова // Наука и современность. – 2014. – № 33. – С. 162–166.
Мельничук, Т. А. Реализация текстовых стратегий в графическом романе на примере графического рома-на А. Шпигельмана «Maus: A Survivor’s Tale» / Т. А. Мельничук // Научный журнал КубГАУ. – 2012. – № 78 (04). – С. 1–20.
Меркулова, М. Г. Жанр графического романа: к постановке проблемы (на материале современных фран-ко- и англоязычных текстов) / М. Г. Меркулова, И. Г. Прудиус // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2023. – Т. 16, № 10. – С. 3379–3385. – DOI: 10.30853/phil20230522.
Меркулова, М. Г. Графический роман – адаптация: к определению субжанра (на материале франко- и ан-глоязычных текстов) / М. Г. Меркулова, И. Г. Прудиус // Научный диалог. – 2024. – Т. 13, № 6. – С. 250–265. – DOI: 10.24224/2227-1295-2024-13-6-250-265.
Новикова, Е. Г. Ф. М. Достоевский в японских комиксах / Е. Г. Новикова // Текст. Книга. Книгоизда-ние. – 2019. – № 19. – С. 75–94.
Осьмухина, О. Ю. Синтез комикса и нуар-стилистики в серии «графических романов» Ф. Миллера «Sin city» («Город грехов»): к проблеме реинтерпретации / О. Ю. Осьмухина, И. Р. Куряев // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2018. – № 3-1 (81). – C. 49–52.
Панферова, О. Ю. Графический роман в репертуаре российских издательств / О. Ю Панферова, Е. Л. Мжельская // Текст. Книга. Книгоиздание. – 2020. – № 24. – С. 156–172. – DOI: 10.17223/23062061/24/8.
Прудиус, И. Г. Черты антиутопии в графическом романе П. Кристена и С. Вердье «Оруэлл» / И. Г. Прудиус // Известия Уральского федерального университета. Серия 2: Гуманитарные науки. – 2023. – Т. 25, № 4. – C. 136–151. – DOI: 10.15826/izv2.2023.25.4.065.
Прудиус, И. Г. Черты романа инициации в биографическом графическом романе Пьера Кристена и Се-бастьяна Вердье «Оруэлл» / И. Г. Прудиус, Н. С. Шалимова // Филологические науки. Вопросы теории и прак-тики. – 2024. – № 3. – С. 762–767. – DOI: 10.30853/phil20240108.
Скаф, М. К. Традиция последовательного визуального повествования в США: этапы, жанры, поэтика / М. К. Скаф // Детские чтения. – 2013. – № 2 (4). – С. 63–82.
Сорокин, Ю. А. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция / Ю. А. Сорокин, Е. Ф. Тарасов // Оптимизация речевого воздействия. – М. : Высшая школа, 1990. – С. 180–186.
Станишевская, Л. С. Феномен и потенциал графического романа в России / Л. С. Станишевская, Е. С. Фи-липпова // Инновации в социокультурном пространстве : материалы XIV Международной научно-практической конференции. Ч. I. – Благовещенск : Издательство Амурского государственного университета, 2021. – С. 74–78. – DOI: 10.22250/ISS.2021.16.
Струневская, Я. И. Особенности адаптации классического произведения в жанре графического романа на примере «451° по Фаренгейту» Р. Брэдбери / Я. И. Струневская // Научный старт-2024 : сборник статей аспи-рантов и магистрантов. – М. : ООО «Языки народов мира», 2024. – С. 667–672.
Удод, Д. А. Креолизованный текст как особый вид паралингвистически активного текста / Д. А. Удод // Современная филология : материалы II Междунар. науч. конф. (г. Уфа, январь 2013 г.). – Уфа : Лето, 2013. – С. 97–99.
Фетисова, Т. А. Комикс – порождение американской массовой культуры. Аналитический обзор / Т. А. Фе-тисова // Вестник культурологии. – 2019. – № 3 (90). – С. 174–192.
Цветкова, А. А. Графический роман / А. А. Цветкова // Вестник молодых ученых Санкт-Петербургского государственного университета технологии и дизайна. – 2020. – № 3. – С. 165–168.
Цветкова, М. В. Комикс Н. Батлер «Гордость и предубеждение» как вариант прочтения одноименного романа Дж. Остин / М. В. Цветкова, Е. В. Кризская // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. – 2020. – № 17 (2). – С. 217–231.
Цыркун, Н. А. Cупергерои комиксов и обратная сторона титанизма / Н. А. Цыркун // Вестник РГГУ. Се-рия: Философия. Социология. Искусствоведение. – 2014. – № 14 (136). – С. 191–199.
Черняк, М. А. Графический путеводитель как новый способ диалога с классическим текстом / М. А. Чер-няк, Е. Г. Цветкова // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. – 2021. – Т. 43, № 7. – С. 78–84. – DOI: 10.15393/uchz.art.2021.669.
Чудакова, М. О. Сталин и Булгаков: тема власти в «Мастере и Маргарите» / М. О. Чудакова. – 2016. – URL: https://arzamas.academy/courses/39/3 (дата обращения: 02.12.2023). – Текст : электронный.
Юдин, Л. А. Драматургический потенциал графического романа: поэтика синкретизма / Л. А. Юдин // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – 2016. – № 1. – С. 186–190.
Baetens, J. Le roman graphique / J. Baetens // La bande dessinée: une médiaculture. – Paris : Armand Colin, coll. “Médiacultures”, 2012. – P. 200–216.
Chute, H. Comics as literature? Reading graphic narrative / H. Chute // Publications of the Modern Language Association of America. – 2008. – No. 123 (2). – P. 452–465.
Egger, B. Moscou endiablé, sur les traces de Maître et Marguerite / B. Egger. – Nancy : Le Moule-à-gaufres éditions, 2013. – 99 p.

Groensteen, T. La bande dessinée: une littérature graphique / T. Groensteen. – Toulouse ; Milan : Les Essentiels Milan, 2005. – 63 p.
Mansanti, C. Le roman graphique / C. Mansanti. – Text : electronic // Fabula: la recherche en littérature. – 2013. – URL: https://www.fabula.org/actualites/journee-d-etudes-sur-le-roman-graphique-amiens-le-5-juin-2014-departement-d-anglais-de-l_58818.php (mode of access: 14.09.2024).
McCloud, S. Understanding comics: The Invisible Art. Northampton / S. McCloud. – Massachusets : Kitchen Sink Press, 1993. – 215 p.
Rippl, G. Intermediality, transmediality and graphic narrative / G. Rippl, L. Etter // From comic strips to graphic novels: contributions to the theory and history of graphic narrative : collection of articles. – Berlin : De Gruyter Mou-ton, 2013. – P. 157–179.
Romero-Jódar, A. Comic Books and Graphic Novels in their Generic Context. Towards a Definition and Classifi-cation of Narrative Iconical Texts / A. Romero-Jódar // ATLANTIS. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies. – 2013. – No. 35.1. – P. 117–135.
Ryan, M.-L. Avatars of Story / M.-L. Ryan. – Minneapolis : University of Minnesota press, 2006. – 296 p.
Spiegelman, A. The Complete Maus: A Survivor’s Tale Hardcover / A. Spiegelman. – New York : Pantheon, 1996. – 296 p.
Tremblay-Gaudette, G. Tensions, prétentions et galvaudage; gains et écueils du roman graphique comme stratégie du cheval de Troie en Amérique du Nord / G. Tremblay-Gaudette. – Text : electronic // KINEPHANOS. – 2008. – URL: https://www.kinephanos.ca/2011/romans-graphiques (mode of access: 16.09.2024).
Turk, S. Graphic Novels vs. Comic Books: What’s the Difference? / S. Turk. – Text : electronic // The Daily Utah Chronicle. – 2012. – URL: https://dailyutahchronicle.com/2012/09/19/graphic-novels-vs-comic-books-whats-the-difference/ (mode of access: 16.09.2024).